Internationale beautytrends volgens Mintel

‹ Terug naar overzicht

Internationale beautytrends volgens Mintel

Door: Petra Teunissen
Geplaatst op:
Wat gaat de toekomst brengen op het gebied van schoonheid en persoonlijke verzorging? Onderzoeksbureau Mintel analyseert wereldwijd consumententrends. Eind vorig jaar verscheen het rapport Global Beauty & Personal Care Trends 2025. Mintel signaleert drie belangrijke trends die de schoonheidsindustrie zullen domineren. Deze trends weerspiegelen de veranderende wensen van consumenten die steeds meer waarde hechten aan personalisatie, duurzaamheid en welzijn.

Trend 1: (My) Knowledge is power
Consumenten zijn steeds beter geïnformeerd, hebben veel ingrediëntenkennis en verwachten effectieve verzorgingsproducten die resultaten opleveren. Deze trend, samengevat in de slogan ‘(Mijn) kennis is macht’, laat een verschuiving zien naar slimme, op maat gemaakte schoonheidsrituelen die gebaseerd zijn op persoonlijke eisen en omstandigheden. Technologische innovaties, zoals Artificial Intelligence (AI) maken die individualisering mogelijk. Langdurige huidgezondheid wordt een eis en ook voeding zal een grotere rol gaan spelen nu consumenten steeds meer inzicht krijgen in de verbinding tussen darm, hersenen en huid.
De keerzijde is dat consumenten zich overweldigd kunnen voelen door complexe verzorgingsroutines en strikte richtlijnen. Dit kan leiden tot stress of zelfs aandoeningen zoals dermorexia, een obsessie met huidverzorging en een fixatie op een jeugdig uiterlijk. Mintel voorspelt dat de aandacht voor ingrediëntveiligheid verder zal toenemen.

Trend 2: Turning the Tide
Naarmate de effecten van klimaatverandering steeds zichtbaarder worden, verwachten consumenten dat schoonheidsmerken niet alleen goed presteren, maar ook hun steentje bijdragen aan het behoud van het milieu. Duurzaamheid is niet langer een optie, maar een basisverwachting. Met behulp van biotechnologie ontwikkelen bedrijven zoals L’Oréal bio-identieke ingrediënten die de natuur nabootsen zonder hulpbronnen uit te putten. Herbruikbare verpakkingen verminderen afval en stimuleren herhaalaankopen. In landen zoals China en Japan, waar duurzaamheid en de effecten van het klimaat al veel invloed hebben, ontwikkelen merken nu al aangepaste, klimaatbestendige producten. Opkomende technieken zoals bio-farming dragen bij aan het hergebruik van ingrediënten, waarbij afval wordt omgezet in waardevolle hulpbronnen. Met precisie-fermentatie en verticale landbouw kun je bio-synthetische ingrediënten produceren met minimale milieubelasting. Ook innovatieve ingrediënten, zoals glycoproteïnen afgeleid van kreeften, worden gangbaarder in cosmetica. Merken zullen ook vaker samenwerken met de voedsel- en drankindustrie om zero-waste producten te ontwikkelen die passen binnen de circulaire economie en gesloten recyclingsystemen en geavanceerde filtratie gebruiken om microplastics op te vangen.
Toekomstige schoonheidsproducten kunnen zich real-time aanpassen aan omgevings- en fysiologische veranderingen, zoals klimaatomstandigheden of de huidconditie van de gebruiker. Of deodoranten die geur-neutraliserende moleculen afgeven op basis van de lichaamstemperatuur.

Trend 3: Think Slow, Move Fast
Deze trend benadrukt de verschuiving naar een langzamere, meer bewuste benadering van schoonheid en welzijn. In plaats van snelle schoonheidsoplossingen, zullen consumenten zich meer richten op preventie en lange termijn (huid)zorg. Ze beginnen jonger met huidverzorgingsroutines en kiezen voor producten die niet alleen snel resultaat bieden, maar ook bijdragen aan het algemene welzijn. Deze trend sluit aan bij de bredere slow living-beweging, waarin comfort en eenvoud een belangrijke rol spelen. De nadruk komt te liggen op preventie in plaats van constant herstel.
Deze verschuiving wordt versneld door een groeiend bewustzijn van de oorzaken van huidveroudering, zoals blootstelling aan UV-straling en omgevingsfactoren. Schoonheid en (emotioneel) welzijn zullen verder met elkaar integreren, aldus Mintel. Psychodermatologie, de studie van de verbinding tussen de huid en psyche, zal een belangrijke rol spelen in productontwikkeling.