Diefstal voorkomen? Hang een foto van ogen op
Diefstal is een van onze grootste ergernissen, juist omdat we onze klanten vaak persoonlijk kennen. Hoewel het meestal gaat om kleine voorwerpen, die per stuk niet duur zijn, schaadt diefstal schaadt het vertrouwen in je klanten. Ook klanten die wél eerlijk zijn. Daarom kun je het beter voorkomen. Dat doe je vooral door te laten zien dat je je spullen in de gaten houdt.
Diefstal ontmoedigen
Met een ‘sympathiek ontmoedigingsbeleid’ houd je de sfeer in je praktijk gezellig. Gebruik vrolijke teksten en een beetje humor, zoals een bordje bij de nagellak: ‘U mag alle kleuren uitproberen, maar wel hier in de praktijk.’ De Hema had jaren geleden een ludieke actie: hun meest gestolen producten hadden ze in één display bij elkaar gezet met een uniek hoge korting. In ‘Top 5 meest gejat’ stonden onder andere tubes lipgloss. Het bedrijf hoopte mogelijke dieven ertoe te bewegen de producten te kopen in plaats van te stelen. Helemaal vertrouwen deden ze het niet: die tubes lipgloss werden wél bewaakt door vijf camera´s.
Dieven hebben allerlei smoezen paraat. Om ‘misverstanden’ te voorkomen, kun je eenvoudige maatregelen nemen:
- Zet meegebrachte tassen achter je balie zodat je klanten – of volgende klanten – er niet bij kunnen. Dat voorkomt trouwens ook struikelen over tassen.
- Hang jassen of vesten aan een knaapje in een garderobe of een duidelijk zichtbare haak.
- Klanten moeten in principe alleen komen. Vrienden of kinderen van gezonde, mobiele klanten zijn niet welkom in jouw praktijk.
- Zet gratis testers in jouw zicht en zet de verkoopproducten in de afgesloten vitrine, niet binnen handbereik vanaf de behandelstoel.
- Zorg voor een pinautomaat en zet de kleine kas in een afgesloten lade. Draag de sleutel bij je.
- Verlaat je praktijk niet als er een klant aanwezig is: zorg dat je alle benodigdheden voor je behandeling klaar hebt staan. Ga tussen de klanten door naar het toilet, zodat je hen nooit alleen hoeft te laten.
- Voor laptops zijn speciale kettingen die je aan meubilair kunt vastmaken.
Overigens kan er ook daadwerkelijk sprake zijn van een misverstand. Als oudere klanten geheugenproblemen krijgen, kunnen ze soms oprecht vergeten om iets te betalen. Dan past alleen een sympathieke, geruststellende reactie en – als het voorval zich herhaalt – een telefoontje naar de mantelzorger.
Insluiptips
Heb je een apart bedrijfspand voor je praktijk, wees dan extra alert op inbrekers. Zet waardevolle spullen en apparatuur uit het zicht. Als Bluetooth is geactiveerd, is met peilapparatuur te detecteren waar een computer of laptop staat. Zet de Bluetooth-functie van je mobiel of je laptop uit, zodat vanaf buiten niet na te gaan is of er binnen wat te halen valt. Werk je op een kamer op een bovenverdieping? Laat beneden geen deuren of ramen open staan waarop je geen zicht hebt. Voor het stelen van een laptop of handtas heeft een dief maar enkele seconden nodig. Voer een ontmoedigingsbeleid voor het gebruik van jouw privétoilet door klanten. Loop met de klant mee naar beneden om hem of haar uit te laten. Sluit alle deuren van ruimtes waar klanten niet mogen komen: zo kunnen ze ook niet zien wat je in huis hebt en in de verleiding komen het ‘per ongeluk’ mee te nemen.
Extra ogen
De simpelste oplossing zijn spiegels op strategische plaatsen, zodat je vanuit alle hoeken van de praktijk overzicht houdt. Voor de meeste pedicures gaat het te ver, maar als je vervelende ervaringen hebt gehad, zou je met een goedkope webcam doorlopend opnamen kunnen maken. Als je video-opnamen maakt, moet je dat officieel wel aangeven op een bordje in verband met de privacywetgeving. Het voordeel van zo’n bordje is dat je potentiële dieven afschrikt. Een andere afschrikwekkende tekst is: ‘De praktijk meldt diefstal altijd bij de politie.’ Dat dreigement moet je dan ook wel echt uitvoeren! Heb je geen geld voor beveiligingsapparatuur, dan kun je altijd een kapotte of nepcamera ophangen. Wie zich bekeken voelt, gedraagt zich namelijk netter. Zelfs een foto van een paar ogen kan al helpen om ‘goed gedrag’ af te dwingen, blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit.
Wat zijn jouw ervaringen? Wat doe jij om diefstal te voorkomen?