Aileen Out geeft advies over werkkleding
“Werkkleding is interessanter dan mode”, begint Aileen Out. “Ruim zes miljoen mensen dragen in Nederland dagelijks een uniform of beschermende, functionele kleding. Zzp’ers dragen kleding om hun bedrijfsimago te onderstrepen. Ik heb vier jaar Mode gestudeerd in Amsterdam en wist toen al: dit is niet mijn branche. Er ligt veel druk op het uiterlijk en ik houd niet van de manier waarop de modebranche met mensen omgaat. Daarna studeerde ik Bestuurskunde in Den Haag, de stad van de politiek, om vervolgens bij de provincie Noord-Holland aan de slag te gaan. Een collega met commercieel inzicht adviseerde me om te gaan bloggen. Ik dacht terug aan het moment dat ik solliciteerde bij de overheid. Al mijn medestudenten waren heel onzeker over hun uiterlijk en hun werkkleding. Zij konden geen antwoorden op hun vragen vinden op internet. Zo is Prettybusiness geboren, een platform over werkkleding, veiligheid, imago, werkcultuur en dresscodes. Werkkleding is een boeiende miljardenbranche.”
Werkkleding in de pedicurepraktijk
De meeste pedicures dragen in de praktijk een tweedelig pak uit een collectie die ontwikkeld is voor de beautybranche. De meeste modellen lijken op zorgkleding. Hoe kijkt Aileen hier naar? Aileen: “Ik wil pedicures adviseren verder te kijken dan de standaardcollecties. Afgezien van de wasbaarheid (60 graden) zijn er volgens mij geen wettelijke eisen in deze branche. Je loopt de hele dag in deze kleding, dus kijk eerst naar de pasvorm en de stof van de top en broek. De top kan zo’n jasje zijn, maar ook een t-shirt of polo van goede stof. Wat je ook kiest: zorg dat de stof goed ventileert zodat je fris blijft ruiken. Je komt dicht bij je klanten, dus transpiratiegeurtjes zijn echt uit den boze. Er zijn temperatuurregulerende stoffen. De vezels in deze stoffen bevatten speciale deeltjes die vochtdamp vangen en weer vrijgeven. Daardoor drogen de vezels veel sneller en hoe warmer je het hebt, des te sterker wordt de vochtafvoerende capaciteit. Tegenwoordig is er ook veel kleding in de zogenaamde travelstof-kwaliteit. Die is heel licht, flexibel en kreukt niet. Travelstof van polyamide transporteert transpiratievocht naar buiten toe waar het dan verdampt, zodat er geen vlekken zichtbaar zijn. De meeste travelstof bevat stretch, is pillingvrij en schijnt niet door. Niet alle travelstof is op 60 graden wasbaar, dus daar moet je wel naar kijken. Let op: gebruik nooit wasverzachter als je bedrijfskleding wast. Het zorgt voor een laagje over de stof, waardoor het ventilerend vermogen afneemt. De stof gaat soms onprettig reageren op transpiratieluchtjes of je parfum. Ten tweede gaan bedrukte logo’s vaak loslaten en wasverzachter is sowieso super slecht voor milieu.”
Pasvorm en maatvoering
Aileen tipt: “Als je werkkleding aanschaft, laat je dan niet leiden door de maten die in de kleding staat. Werkkleding heeft vaak een heel andere maatvoering dan modieuze kleding. Over het algemeen valt het iets groter, maar soms iets kleiner. Mensen identificeren zich soms met een bepaalde maat, maar zo’n label is helemaal niet belangrijk. Je moet de hele dag in deze kleding werken! Koop je online, ga dan echt kijken naar de maattabel en meet jezelf op. Het kost veel tijd als je een miskoop weer moet retourneren. Je kunt ook naar een fysieke winkel zodat je de kleding zelf kunt passen. Een top voor een pedicure moet goed aansluiten zodat je nergens achter blijft hangen, maar mag niet te strak zitten. Zorg dat je geen ‘inkijk’ hebt, want de klant kijkt van bovenaf op je. Vraag advies over de stof, het wassen en de service. De verkopers, zowel online als in een gewone winkel, weten er meestal echt heel veel vanaf. Tot slot: let op de fournituren. Kwaliteit kun je vaak aflezen aan de knopen. Hoe goed zitten ze vast? Zijn er reserveknopen in de waslabels genaaid? Hoe loopt de rits? Als je online kleding koopt, kun je dat veel lastiger inschatten. Een broek is voor een pedicure eigenlijk altijd geschikter dan een rok of jurk, want je zit laag en moet vrij kunnen bewegen. Denk ook aan je sokken: dat is een manier om je werk-outfit persoonlijk te maken. Tegenwoordig dragen veel mensen vrolijk gekleurde sokken met patroontjes zoals Happy Socks.”
Kleur en logo
Pedicurekleding hoeft zeker niet wit te zijn, vindt Aileen: “Kies vooral een kleur die bij jouw huid en haar past en bij het image van je praktijk. Kies liever geen dessins met meerdere, sterk contrasterende kleuren (zoals streepdessins in zwart wit) die kunnen overlopen in de was. Je logo kun je op de kleding laten borduren of laten drukken. Laat je goed informeren over de mogelijkheden, want dat is sterk afhankelijk van de stof en de uitstraling die jij wil bereiken. Borduren is wat klassieker en dan ligt het logo min of meer in de stof. Dan moet je oppassen dat de stof niet gaat rimpelen. Kies je voor bedrukking, dan ligt het logo meer bovenop de stof. Tegenwoordig zie je ook veel matte bedrukkingen, met een fluweelachtig of fleece-achtig effect. Ga voor kwaliteit, want als een slecht uitgevoerde bedrukking loslaat, kun je het hele kledingstuk weggooien. Zorg in ieder geval dat je logo minstens 70 cm2 groot is per kledingstuk, dan weet je zeker dat je het kunt aftrekken van de belasting.”
Hoe herken je een goede werkschoen?
Je hebt vast veel klanten in de stoel die dagelijks werkschoenen dragen. En je hebt vast de gevolgen gezien van slecht passende werkschoenen: likdoorns, eeltranden, pijn en zelfs houdingsklachten. Hoe herken je goede werkschoenen, qua pasvorm en materiaal? Aileen: “Officiële werkschoenen hebben een CE-logo, zodat je kunt zien dat ze voldoen aan de Europese regelgeving. De kwaliteit zie je als de schoen vast hebt. Zijn de naden dubbel gestikt? Is de voering goed afgewerkt? Iedere branche stelt andere eisen aan werkschoenen. De bekendste normering is S1, S2 en S3. Schoenen met norm S1 zijn enigszins beschermend, die zou je als pedicure ook zelf kunnen dragen. De kenmerken daarvan zijn: gesloten hielpartij, antistatische eigenschappen en schokabsorptie van de hakpartij. De zwaarste categorie S3 heeft stalen neuzen. Naast de eigenschappen van S1 zijn de eisen: waterdicht overleder, bescherming tegen spijkerpenetratie en geprofileerde loopzool. Die schoenen zijn heel stug. Alle schoenen bevatten een losse zool. Die zool zorgt dat de schoen aan die veiligheidseisen voldoet. Die kun je dus niet zomaar vervangen voor een aangepaste inlegzool van de podotherapeut! Mogelijk voldoet de schoen dan niet meer aan de veiligheidseisen van de werkgever. Wijs je klant daarop. Defensie heeft gelukkig door hoe belangrijk perfect passende gevechtsschoenen zijn. De producent heeft een speciale bus gebouwd waarin de voeten en drukpunten van alle militairen worden gecontroleerd. Aan de hand van deze 3D-scan worden hun schoenen aangemeten. Nu ook steeds meer vrouwen in technische (buiten)functies werken, dragen zij ook vaker werkschoenen. Helaas zijn de meeste werkschoenen voor de bredere mannenvoet gemaakt, zodat ze niet goed aansluiten. Kies bij voorkeur een schoen die echt voor vrouwen gemaakt is. Er zijn bedrijven die honderd schoenen voor mannen hebben en twee voor vrouwen. Hoeveel onderzoek heeft zo’n bedrijf dan gedaan naar vrouwenvoeten? Of hebben ze hun mannenmodel simpelweg roze gespoten? Laat je niet leiden door hoe leuk de schoen eruit ziet als je er de hele dag op moet werken. Check ook waar de schoenen zijn gemaakt. Amerikaanse schoenen zijn wat breder en platter en Europeanen hebben doorgaans een hogere wreef en smallere voeten. Ook hier geldt: zoek een gespecialiseerde verkoper en vraag die dan de oren van het hoofd. Ga pas online kijken naar merken uit het buitenland als het beschikbare assortiment niet bij jouw voeten past. Hoewel de werkkledingbranche zichzelf vaak niet ‘sexy’ vindt, zie ik wel interessante ontwikkelingen. Zo worden werkschoenen steeds verfijnder, minder grof en log. De modellen gaan meer op sportschoenen lijken, zoals hoge Converse-achtige gympen. Er komen representatieve werkschoenen met een stalen neus die op leer lijkt. Dat is handig voor mensen die afwisselend op een werkplaats en kantoor aanwezig zijn. Voor vrouwen zijn er zelfs pumps die voldoen aan veiligheidsnormen en kekke enkellaarsjes.”
Trends in werkkleding
Tot slot: ziet Aileen trends in werkkleding? “Ik zie dat ‘gewone’ modemerken de laatste jaren ook werkkleding en schoenen gaan verkopen. Dat is fijn voor de consument, want modemerken passen zich sneller aan nieuwe trends aan. Maar het is wel de vraag hoe goed die werkkleding dan is, want werkkleding is nu eenmaal iets heel anders dan mode. Verandert een werkkleding-collectie slechts eens in de twee tot drie jaar, een modemerk komt tegenwoordig iedere maand met nieuwe modellen. De branches kunnen veel van elkaar leren. Dat is misschien mijn belangrijkste tip: kijk breder dan het standaard aanbod voor pedicures. Speciale werkkleding is vaak duurzamer, omdat de kleding lang meegaat. Ondernemers in bedrijfskleding zijn veel meer met recycling en duurzaamheid bezig. Veel items kun je ook gewoon in je privéleven dragen. Aan de andere kant kun je ook investeren in klassieke modellen uit een mode-collectie en in je praktijk dragen met een schort erover met je logo. Er is zoveel te koop!”
Op de website van Aileen lees je wekelijks actuele verhalen, onderzoeken en nieuwsberichten over werkkleding.