Presentatie van nail art
‘Zien doet verkopen’. Deze harde marketingwet gaat zeker op voor nail art. Daarom zijn er talloze presentatiesystemen voor nail art in de handel. Veel gebruikt zijn de ‘wieltjes’: ronde of waaiervormige series tips. Zulke displays zijn vooral handig voor het presenteren van je kleuren gel polish of nagellak. Voor nail art zijn ze eigenlijk niet flexibel genoeg. Wel heel handig, maar wat duurder, zijn de ‘color pops’: tips op stokjes die je in bijpassende perspex houders kunt zetten. Het voordeel daarvan is dat de klant zo’n stokje kan pakken en de print boven haar voet kan houden om uit te proberen hoe het staat.
Tips
Het is verreweg het gemakkelijkst en goedkoopst om je nail art voorbeelden te maken op tips. Kies een grote maat tips, zodat de print goed uitkomt. De tips zet je vast op een plankje met een bolletje acryl of met lijm. Ook handig is Pritt Buddy, een kneedbare gum die goed plakt en die je gemakkelijk kan verwijderen zonder sporen na te laten. Als je een stoffen achtergrond hebt, plak je een speld vast met Pritt Buddy op de tip. Je kunt de tip natuurlijk ook op een rosewood stick plakken en zo een eigen ‘color pop’ maken.
Inlijsten
Er zijn prachtige mappen en boeken verkrijgbaar waarin je je designs op tips kunt presenteren. Het is echter sneller en voordeliger om je printjes in te lijsten. Lijstjes aan de muur of op tafel hebben het grote voordeel dat de klant er tijdens haar bezoek voortdurend naar kan kijken. Kies voor identieke lijstjes zodat het beeld in je praktijk rustig blijft.
Categorieën
Als je eenmaal een flinke collectie voorbeelden hebt, kun je ze op verschillende manieren categoriseren:
- op techniek: 3D designs, marmeren, basic (stickers en decalls), airbrush, one stroke, stamps, ombre, dotting;
- op thema: feestnagels, bruidsnagels (en Valentijn), decemberfeesten, seizoenen, kinderen, dieren, sport, koningsdag, bloemen;
- op kledingstijl: chic, klassiek, jeans, sportief, trendy;
- op prijs: van hoog naar laag, met en zonder steentjes;
- op trends: boho chic, tatoos, studs;
- op retro-stijlen: roaring twenties, new look uit de fifties, hippies uit de sixties;
- op kleur(soort): felle kleuren, pasteltinten, prints met metallic.
Een combinatie van verschillende categorieën kan natuurlijk altijd. Vul in ieder geval een bord met je laatste ‘aanwinsten’. Maak iedere maand een stuk of vijf nieuwe prints en twee oude prints in kleurencombinaties die nu in de mode zijn. Die ‘maandcollectie’ presenteer je op je werktafel of naast de behandelstoel, bijvoorbeeld op een ‘schildersezel’ in een klein tafelmodel.
Prijzen
Idealiter plak je onder iedere voorbeeldnagel de prijs voor dat printje. Dan weet de klant direct waar ze aan toe is. Je kunt er ook bij zetten hoe lang je over die print doet. Prijzen gaat natuurlijk het gemakkelijkste als je de designs categoriseert op ‘techniek’, dan kun je per lijstje één prijs aanhouden.
Foto’s van nail art
Van goed geslaagde setjes nail art, maak je uiteraard foto’s (als de klant het goed vindt). Verzamel de mooiste foto’s en laat ze afdrukken in een bladerboekje. Het voordeel van foto’s is dat de klant ziet hoe een print uitpakt op tien tenen. Natuurlijk kun je de foto’s ook op een tablet zetten, zodat je klanten kunnen swipen door je nail art collectie. Wil je het echt professioneel aanpakken? Combineer jouw designs dan met foto’s van bijpassende outfits uit modemagazines. Zo bied je je klanten een totaalplaatje aan.
Online presenteren
Wil je je klanten inspireren vóór ze naar je praktijk komen, dan kun je je designs ook online zetten. Dat is vrij veel werk, want dan moet je al je gemaakte printjes op dezelfde manier fotograferen. Bovendien kun je in je praktijk direct veel uitleg geven bij een design. Voor de meeste voetverzorgers gaat dat te ver. Maar: heb jij je gespecialiseerd in nail art, zoals Eline Kommer die we voor VoetVak+ editie 2 interviewden, dan is het handig (en gratis!) om je foto’s vervolgens te categoriseren op Pinterest, omdat de ‘borden’ in deze app zich daar heel goed voor lenen. Bovendien kun je hetzelfde printje dan eenvoudig in verschillende borden presenteren, bijvoorbeeld in ‘airbrush’ en ‘bruid’.
De online mogelijkheden zullen overigens steeds groter worden. E zijn nu al 3D-scanners die je laten zien hoe een bepaalde outfit bij jou zal staan. Wellicht is het in de toekomst mogelijk virtueel te laten zien hoe een nail art design op de voeten van de klant uitpakt.
Gooi eens wat weg
Ieder jaar word je beter in nail art. Tips die je tien jaar geleden maakte, zou je weg moeten gooien. Je kunt nu zoveel beter en strakker werken, dat zo’n oude tip geen reclame meer voor je is. Is een oud printje nog steeds populair? Maak dan een nieuwe versie in modekleuren. En natuurlijk laat je alleen zien wat je zelf kunt maken.
Tot slot een tip voor iedere collega die zich verveelt: een creatieve Nail Arter weet elk ontwerp geschikt te maken voor een speciale gelegenheid. Iedere print die in goud, groen en rood is uitgevoerd is een kerstnagel. En alles wat in wit, goud of zilver is gemaakt, is geschikt voor een klassieke bruid. Zo heb je je verschillende ‘lijstjes’ snel gevuld.
door Petra Teunissen