Quick-scan van je online imago: Peggy

‹ Terug naar overzicht

Quick-scan van je online imago: Peggy

Geplaatst op:
Wil jij weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Marketingdeskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl checkt dit in de quick-scan. Hij neemt de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt de site genoeg op? Is het logo aansprekend? Wat gaat goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten?

Dit keer een quick-scan op aanvraag van Peggy:

“Graag hoor ik van een vakexpert wat er aan mijn website (www.shanto.be) verbeterd kan worden.

– Peggy”

 

Het antwoord van Corné:

“Hoi Peggy, wat vind je zelf van de website? Zijn er specifieke dingen waar je tegenaan loopt? De vraag die je stelt is namelijk vrij breed. Voor het gemak zal ik mijn tips daarom opdelen in drie thema’s:

1. Gebruiksvriendelijkheid
2. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
3. Techniek, veiligheid en privacy

Voor een volledige websitescan heb ik in de praktijk vaak twee of drie A4’tjes nodig. Voor nu zal ik vooral de dingen die me het eerst opvallen – de tips met de grootste impact – met je delen.

Gebruiksvriendelijkheid

Wat me direct opvalt, is dat er in je menu maar drie knoppen staan: Home, Behandelingen en Contact. Wat nu als een bezoeker wil weten hoe je praktijk eruit ziet, wat je behandelingen kosten of welke producten er in je praktijk verkrijgbaar zijn? Mijn advies is om je logo links uit te lijnen en je menuknoppen iets kleiner te maken. Zo ontstaat er ruimte voor een menu zoals bijvoorbeeld: Home, Behandelingen, Tarieven, Producten, Over de praktijk, Contact. Uiteraard kun je dit naar eigen inzicht invullen, maar een duidelijk menu zal de gebruiksvriendelijkheid van je website zeker ten goede komen.

De homepagina zou ik persoonlijk net anders invullen. Wanneer bezoekers op je website komen, weten ze al precies welke informatie ze zoeken. De ene bezoeker wil je behandelingen zien, de andere bezoeker wil iets lezen over je praktijk, en weer een andere bezoeker wil direct een afspraak maken. De kracht van een goede homepagina is daarom om bezoekers zo snel mogelijk door te sturen naar de informatie die ze zoeken. Momenteel staat er een hoop informatie op je homepagina. Mijn advies is om die onderdelen in te korten en er een ‘Lees meer’-knop bij te plaatsen. Zo kunnen geïnteresseerden doorklikken om meer te lezen en voorkom je dat niet-geïnteresseerden langs hele tekstblokken moeten scrollen.

Ik zou de indeling van de homepagina bijvoorbeeld zo doen:

  • +/- vier blokken die verwijzen naar de belangrijkste onderdelen van je website. Bijvoorbeeld: Behandelingen, producten, over de praktijk, contact.
  • Daaronder een foto van jezelf en/of de praktijk, met een paar regels tekst over je bedrijf, gevolgd door een ‘Lees meer’-knop.
  • Daaronder iets in de trant van ‘Waar kan ik u mee helpen?’ en dan een opsomming van voetproblemen zoals: ingegroeide nagel, schimmelnagel, likdoorns, etc. Elk van die problemen zou door moeten linken naar een pagina met meer informatie over het probleem.
  • Daaronder wat logo’s van instanties waar je bij bent aangesloten.

Verder is het goed om onder elke pagina een vaste sectie te plaatsen met praktische informatie: Je adresgegevens, contactgegevens, openingstijden, etc.

Op de contactpagina zou ik zeker nog een contactformulier plaatsen. Zo maak je het bezoekers makkelijker om contact met je op te nemen.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

De titels van je pagina’s zijn erg belangrijk voor Google. Deze titels (ook wel title-tags genoemd) zijn op je website zelf niet te zien, maar worden weergegeven als blauwe regel in de zoekresultaten. Momenteel zijn de titels van je pagina’s heel minimaal ingevuld. Hierdoor weet Google niet goed waar je pagina’s over gaan, en daardoor is je website niet goed vindbaar.

Op de homepagina is de titel bijvoorbeeld ‘Home | Shanto’. Ik zou daar bijvoorbeeld van maken ‘Medisch Pedicure Shanto – Broechem’. De titel van je behandelingenpagina is ‘Behandelingen | Shanto’. Ik zou daarvan bijvoorbeeld maken ‘Behandelingen | Medisch Pedicure Shanto – Broechem’. Op die manier weet Google waar je pagina’s over gaan, én maak je Google direct duidelijk dat je in Broechem gevestigd bent. Dat laatste komt je lokale vindbaarheid ten goede.

Verder erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website: Losse pagina’s aanmaken voor je behandelingen. Momenteel staan al je behandelingen op één pagina. Je behandelingen worden pas goed vindbaar, wanneer ze elk een eigen pagina hebben, met unieke tekst.

Wist je dat bezoekers in de praktijk bijna altijd op een probleem (bijvoorbeeld schimmelnagel) of een oplossing (bijvoorbeeld schimmelnagelbehandeling) zoeken? Zodoende komen bezoekers vaak binnen op de pagina van een behandeling. En niet op je homepagina. Sommige bezoekers zullen je homepagina zelfs helemaal niet te zien krijgen. Dit maakt je behandelpagina’s des te belangrijker.

examennieuws wondje

Techniek, veiligheid en privacy

De verbinding met je website is onveilig. Dit komt omdat er geen SSL certificaat geïnstalleerd is (ook wel ‘groen slotj’” genoemd). Deze certificaten zijn tegenwoordig gratis verkrijgbaar. Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) moet je verbinding beveiligd zijn, dus ik zou dit zeker even aan je webbouwer voorleggen.

Zo, hier kun je vast even mee vooruit. Als jij (of je webbouwer) bovenstaande tips doorvoert op je website, dan zal deze beter vindbaar en gebruiksvriendelijker moeten worden – én nog meer cliënten op moeten gaan leveren.

Ik hoop dat je er iets mee kunt!

– Corné”

Wil jij ook gratis advies?

Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van Voetvak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij maandelijks de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.

Online scan

VoetVak+ online scan