Quick-scan van je online imago: Anny
Dit keer een quick-scan op aanvraag van Anny Verheyen – Voermans, Pedicurepraktijk AnnyFeet:
‘Mijn pedicurepraktijk is gevestigd in een klein dorp en één dag in de week zit ik in Breda. Ik heb mijn bedrijf aan Google Maps toegevoegd, maar ik denk dat ik het vooral van Facebook moet hebben. Met mijn Facebookberichten bereik ik echter niet veel mensen. Tenzij een bericht gedeeld wordt, dan wel.
Toch klikt niemand door naar mijn website. Als ik de Facebookstatistieken mag geloven, heb ik pas één websiteklik ontvangen. Zelf heb ik meer dan 600 Facebookvrienden, maar er zijn er niet veel die na een uitnodiging mijn bedrijfspagina leuk vinden.
Van veel pedicures hoor ik dat je het moet hebben van mond-tot-mond reclame, maar liever zou ik meer in beeld komen via Facebook. Overigens betaal ik nooit voor Facebookberichten, omdat ik daar weinig vertrouwen in heb. Bij Google zie je vaak dat dit doorgestoken kaart is. Bedrijven bieden advertentiediensten aan voor duizenden euro’s, maar omdat mijn bedrijf pas 1,5 jaar bestaat, kan ik me dat niet veroorloven.’
Het antwoord van Corné Ter Maten, marketingdeskundige bij netbeauty.nl.
‘Hoi Anny,
Een herkenbaar verhaal. Het ene kanaal hoeft het andere niet uit te sluiten. Je kunt prima gebruik maken van mond-tot-mondreclame én van Facebook én van Google Maps én van je bedrijfswebsite. Dat is zelfs wat ik je aanraad. Elk van die kanalen heeft tenslotte zijn eigen voordelen. En als je het een beetje handig aanpakt, dan hoeft dit je ook helemaal niet veel tijd te kosten.
Voor het aantrekken van cliënten focus je, zo te lezen, het liefst op Facebook. Mijn advies is om die focus meer op je website te leggen. Ga maar eens na: wanneer iemand een bepaald probleem heeft waarvoor ze een pedicure zoekt, en die persoon niet direct een pedicure kent, is het eerste dat ze doet waarschijnlijk even Googlen. Niemand gaat naar Facebook om een pedicure te zoeken. We gebruiken Facebook vooral om berichten van familie en vrienden te zien. Leuke nieuwtjes, de laatste ontwikkelingen en entertainment. Maar niet om geld uit te geven. Dat geldt voor jou vast ook.
Natuurlijk kan Facebook ook bijdragen aan de groei van je bedrijf, maar op een andere manier dan je zou denken. Aangezien niemand op Facebook komt om geld uit te geven, dient je tactiek net anders te zijn. Ga met elk Facebookbericht juist voor zoveel mogelijk likes en een zo groot mogelijk bereik. Dat betekent dat je niet per se commerciële berichten moet plaatsen, maar vooral berichten die je volgers echt leuk vinden. Immers, hoe ‘leuker’ je berichten, hoe groter je bereik. En hoe groter je bereik, hoe meer mensen weer even aan je denken. Zo breng je jezelf op de voorgrond. Wanneer een van je volgers een pedicure nodig heeft, ben jij vervolgens de eerste aan wie ze denkt. Dat is de kracht van Facebook: een band opbouwen met je volgers.
Maar hoe kom je erachter wat voor berichten jouw volgers leuk vinden? Kijk eens naar de berichten die je in het verleden geplaatst hebt en kijk welke berichten het best gescoord hebben. Vervolgens ga je meer van dat soort berichten plaatsen. Zo groeit je bereik vanzelf. Hint: vaak scoren persoonlijke berichten erg goed. Berichten met een foto van jezelf bijvoorbeeld. Commerciële berichten daarentegen hebben vaak een minimaal bereik.
Adverteren op Facebook is zeker geen doorgestoken kaart en het kan je bereik enorm vergroten. Natuurlijk is het wel zaak dat je je advertenties goed instelt. Doe je dat niet, dan is de kans inderdaad groot dat het je geld kost terwijl het je niks oplevert. Voor nu zou ik adverteren op Facebook nog even uitstellen, totdat het je lukt om wat meer likes op je normale berichten te krijgen. Daarna is het zeker het overwegen waard. Zelf promoot ik elk bericht voor zo’n 3 euro per dag. Voor bedragen rond de 9 euro bereik ik zo vaak duizenden (geïnteresseerde) mensen. Ik ken geen goedkopere manier van adverteren.
Succes en ik hoop dat je wat kunt met mijn tips!’
Wil jij ook gratis advies?
Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van Voetvak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij maandelijks de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.