Quick-scan van je online imago: Bianca
Bianca: “Ik heb bewust geen eigen website, alleen een vermelding op de site van de sportschool waar ik mijn ruimte huur en op gespecialiseerde sites, zoals de zorggroep, Sportpedicurenet en ProVoet. Inhoudelijke informatie is tegenwoordig overal op het internet te vinden, van Wikipedia tot op de websites van mijn conculega’s. Nu kan ik wel een website maken voor mijn praktijk, met daarop informatie over mijn behandelingen, foto’s, et cetera, maar ik vind dat dit weinig toevoegt. Het bijhouden van een website vind ik ook erg tijdrovend. Ik vind het makkelijker om gewoon een paar keer per week iets op mijn bedrijfspagina op Facebook of op Instagram te plaatsen. Op die manier kan ik al mijn nieuwtjes eenvoudig en snel delen met mijn volgers. Hoe denk jij hierover, Corné?”
Corné: “Het bouwen en onderhouden van een website kan in de praktijk inderdaad vrij ingewikkeld en tijdrovend zijn. Daarnaast wordt niemand pedicure omdat ze zo graag met websites aan de slag wil gaan. Ik begrijp je punt dus heel goed! Toch denk ik er anders over. Wat mij betreft voegt een website zeker iets toe aan je praktijk en hoeft een website niet per se tijdrovend te zijn. Daarnaast vind ik niet dat je sociale media moet zien als een vervanger van een website. Waarom? Laat me dat toelichten.
Negen van de tien personen zoekt in Google
Wanneer iemand een bepaald probleem heeft, is het zoeken van inhoudelijke informatie vaak de eerste stap. Die informatie is, zoals je aangeeft, inderdaad overal en nergens te vinden. De tweede stap is echter om een oplossing te vinden. En in de meeste gevallen zal een pedicure onderdeel zijn van die oplossing. Vervolgens surft zo iemand daarna dus gelijk nog even door om te kijken bij welke pedicures in haar omgeving ze terecht kan. In de praktijk doet ze dat 9 van de 10 keer in Google. Als jij wilt dat zo’n cliënt voor jouw praktijk kiest, dan is het dus wel essentieel dat je een website hebt. En het liefst een website die goed gevonden wordt en er overtuigend uitziet.
Sommige informatie, wat je behandelingen inhouden bijvoorbeeld, kan men inderdaad ook wel op andere websites vinden. Andere gegevens, zoals informatie over je werkwijze, diensten, visie, behandelresultaten en je contactgegevens dan weer niet. Maar waarom zou je die twee niet samenbrengen? Op die manier sla je namelijk twee vliegen in één klap: In de eerste plaats voorzie je een bezoeker van de informatie die ze zoekt en vervolgens help je zo’n bezoeker gelijk in haar zoektocht naar een pedicure die haar verder kan helpen. Overigens hoef je bezoekers niet te verplichten om al je inhoudelijke informatie te lezen. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van je diensten, waarbij bezoekers per dienst op ‘lees meer’ kunnen klikken. Op die manier bepaalt een bezoeker zelf wat ze wel of niet te zien krijgt.
Sociale media ≠ bedrijfswebsite
Het plaatsen van een bericht op Facebook of Instagram is wellicht zo gepiept, maar je kunt sociale media niet echt vergelijken met een bedrijfswebsite. Wanneer iemand een pedicure zoekt en niet direct iemand in haar omgeving kent die haar daarbij kan helpen, wordt er in de praktijk vaak gelijk even ge-Googled naar pedicurewebsites. Daarentegen opent niemand Facebook om een pedicurepraktijk te zoeken. Überhaupt gebruiken mensen sociale media eigenlijk niet om bedrijven te zoeken. Ga maar eens na: Stel dat je een fiets zoekt, ga je dan naar Facebook om in te typen ‘Fietsenwinkel Utrecht’? Nee, toch? Dan ga je naar Google. Niemand opent sociale media met de insteek om geld uit te geven. Mensen openen sociale media juist om te connecten met vrienden en familie, om leuke of grappig afbeeldingen te zien, om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, et cetera. Sociale media zijn daarom prima geschikt voor het socializen met je bestaande netwerk, maar lenen zich minder voor het bedienen van personen die gericht op zoek zijn naar een nieuwe pedicure. En dat is natuurlijk een groot verschil.
Website tijdrovend?
Het bouwen en onderhouden van een website kán tijdrovend zijn, maar dat hoeft niet. Het ligt er bijvoorbeeld maar net aan hoeveel je zelf doet en met welk systeem je werkt, om zo even twee dingen te noemen. Zelf ben ik de oprichter van een marketingbureau voor salons en wij bieden onze klanten onbeperkte hulp en ondersteuning. Op die manier hoeven klanten ons enkel een mailtje te sturen als ze liever hebben dat wij iets voor ze aanpassen. Zo kan het ook. En er zijn vast nog meer bedrijven die op die manier werken. Daarnaast bespaart een goede website je zelfs tijd. Ga bijvoorbeeld maar eens na hoe vaak je als pedicure wel niet dezelfde vragen gesteld krijgt. Die vragen kun je voor eens en altijd beantwoorden op je website. Maar daar stopt het niet. Denk aan klanten die op je website zelf al uit kunnen zoeken of ze door jou geholpen kunnen worden of niet, of bijvoorbeeld aan een afspraakformulier waarin je direct een deel van je intake kunt doen, et cetera.
Hoe sta je er zelf in?
Zoals je merkt, zie ik toch nog een hoop voordelen voor een bedrijfswebsite. Maar de belangrijkste vraag is volgens mij hoe je er zelf instaat: Ben je al helemaal blij met hoe je klantenkring er momenteel uitziet en hoeven je bedrijfsprocessen niet zo nodig gestroomlijnd te worden? Dan volstaan Facebook en Instagram wat mij betreft prima om te socializen met je volgers. Wil je echter meer klanten – of een ander type klanten – aantrekken, dan zou ik toch eens serieus nadenken over een website. Een website hoeft je per slot van rekening niet meer tijd te kosten dan je Facebookpagina.”
Wil jij ook gratis advies?
Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van Voetvak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij maandelijks de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.