Je online imago: de website van Joyce Baelde van Voetmakerij Rietveld
Dit keer vroeg Joyce Baelde van Voetmakerij Rietveld aan Corné om een quickscan te doen van haar website www.voetmakerijrietveld.nl. Lees je mee met zijn leerzame opmerkingen?
Het antwoord van Corné:
Hoi Joyce,
Maar natuurlijk! Ik zal je website er gelijk eens bij pakken en met je delen wat mij als online marketeer zoal opvalt.
Algemene indruk bij binnenkomst website
Aan het logo van ProVoet en de foto van twee voeten, zie ik direct dat ik op de website van een pedicure ben terechtgekomen. Dat is top.
Op deze foto en een kleine foto-slider na, staat er echter totaal geen content op je homepagina. Bezoekers kunnen hierdoor niet zoveel met/op je homepagina, maar ook voor Google is dit niet optimaal.
Op het moment dat iemand op je website komt, weet ze vaak al precies wat ze daar wil doen: meer lezen over een behandeling, je tarieven bekijken of bijvoorbeeld contact opnemen. De kracht van een goede homepagina is daarom (naast het maken van de juiste indruk) om de belangrijkste onderdelen van je website uit te lichten, zodat bezoekers eenvoudig en snel kunnen doorklikken naar het onderdeel dat ze zoeken.
Zomaar wat onderwerpen die je op je homepagina zou kunnen uitlichten:
- Een stukje over jezelf/de praktijk;
- De problemen die je aanpakt, bijvoorbeeld ingegroeide nagels, schimmelnagels, blaren;
- Je behandelingen – afhankelijk van hoeveel dit er zijn al dan niet opgesplitst in categorieën;
- Wat informatie over je coronaprotocol;
- Enzovoorts.
Je hoeft hier natuurlijk geen boekwerk van te maken. Een paar regels per onderdeel, al dan niet voorzien van een of enkele afbeeldingen, volstaat. Plaats bij elk onderdeel een ‘lees meer’-link, een knop of een andere doorklikmogelijkheid, zodat bezoekers kunnen doorklikken wanneer ze meer willen lezen over een bepaald onderwerp.
Vaste onderdelen van je website
Dan door met het menu, een belangrijk onderdeel van je website. Je menu leest:
Home | NIEUWS | CORONAPROT… | HISTORIE | Prijslijst | Contact | Openingstijden
Het eerste dat mij hieraan opvalt is dat de derde menuknop wordt afgebroken. Dit staat wat gek en is onnodig omdat er in je menu voldoende ruimte is om CORONAPROTOCOL voluit te schrijven.
Daarnaast zijn je menuknoppen deels met hoofdletters geschreven en deels met kleine letters. Maak liever een keuze: of alles met hoofdletters, of alles met kleine letters – dat oogt rustiger.
Tot slot zou ik persoonlijk net een andere samenstelling en volgorde voor het menu kiezen. Bijvoorbeeld Home, Behandelingen, Prijslijst, Over mij, Nieuws, Contact. De openingstijden behoeven wat mij betreft geen eigen pagina – die kun je bijvoorbeeld onderaan élke pagina laten terugkomen en op je contactpagina nog eens extra benoemen. Hetzelfde geldt voor je coronaprotocol.
De onderkant van een website wordt ook wel een ‘footer’ genoemd. Op jouw website vindt men hier de openingstijden en je contact- en adresgegevens. Dit is niet alleen handig voor bezoekers, maar heeft ook nog eens een positief effect op je vindbaarheid in Google. Helemaal goed dus!
Zoekmachineoptimalisatie
De vindbaarheid van je website is minstens zo belangrijk als de inhoud en de opmaak van je website. Je kunt jouw website beter vindbaar maken door allereerst de zogenaamde title-tag van elke pagina aan te passen.
Mocht je geen idee hebben wat zo’n title-tag is: dit is een stukje code dat op elke pagina van je website terugkomt, dat onder andere bepaalt wat er in het blauwe kopje in de Google zoekresultaten vermeld wordt. De title-tag is één van de zaken die Google vertelt waar een pagina over gaat. Zorg er daarom in elk geval voor dat de termen ‘Pedicure’ en ‘Woerden’ op elke pagina van je website terugkomen.
Online prijslijst
Op het moment vind ik op de pagina ‘Prijslijst’ één overzicht met daarin al je behandelingen. Wil je op je behandelingen gevonden worden in Google, dan is het ten zeerste aan te raden om voor elke behandeling een losse pagina te maken. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘Voetreflexmassage’, word je daarop namelijk veel eerder gevonden wanneer je een pagina hebt die 100% over de voetreflexmassage gaat dan wanneer je een pagina hebt waar kort iets over de voetreflexmassage vermeld wordt, maar waar tegelijk nog 25 andere behandelingen toegelicht worden.
Op diezelfde manier is het verstandig om naast je behandelingen, ook pagina’s aan te maken voor de problemen die je aanpakt. In de praktijk zoekt men namelijk eerder op ‘Droge voeten’ dan op ‘HFL Dermoleen Cream’, en op diezelfde manier zoekt men eerder op ‘Blaren’ dan op ‘Wandelwol’ om even twee voorbeelden te noemen.
Overig
We zijn er bijna 😉 Hierbij nog een paar laatste tips:
- Bezoekers klikken vaak op het logo om op de homepagina te komen, je logo linkt echter nog niet door;
- Er staat een leuk persoonlijk verhaal op je website, maar bezoekers kunnen nog niet zien door wie ze geholpen worden: voeg een foto van jezelf toe;
- Als ik je website op mijn smartphone bekijk, dan zie ik ineens een aantal nieuwe pagina’s in het menu. Voor bezoekers vanaf een laptop of PC zijn die pagina’s niet zichtbaar. Wellicht goed om eens te kijken wat daar misgaat.
Zo, ik hoop dat je wat kunt met mijn advies. Succes!
Corné
Meer Quick Scans bekijken? Dat kan onder andere hier en hier.
Wil jij ook gratis advies?
Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van VoetVak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij regelmatig de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.