Juridisch: ontzegelde producten retourneren
Fransje besluit op de dag dat zij het matras met voetverwarming heeft ontvangen, vroeg naar bed te gaan. Vol goede moed zet zij de voetverwarming aan en legt haar voeten op het voetverwarmingskussen. Tot haar grote teleurstelling blijft de voetverwarming lauw van temperatuur, ondanks dat Fransje de temperatuur op meer dan 40 graden heeft ingesteld. Fransje besluit de miskoop terug te sturen en verzoekt de verkoper het door haar betaalde geld terug te storten.
Geen geld terug
De verkoper geeft bij Fransje aan dat hij het geld niet terug zal storten. Hij verwijst hierbij naar de van toepassing verklaarde algemene voorwaarden, waarin is opgenomen dat de producten alleen geretourneerd kunnen worden wanneer de verzegeling niet is verwijderd. Dit in verband met gezondheidsbescherming en hygiëne. Aangezien Fransje de beschermfolie heeft verwijderd van het matras, mag deze volgens de verkoper niet meer worden teruggezonden. Fransje laat het hier niet bij zitten en wenst alsnog het geld van de verkoper te ontvangen.
Juridisch
Een klant kan in de winkel een product vasthouden en een demonstratie krijgen. Bij een aankoop via het internet is dit niet mogelijk. Om deze reden hebben klanten conform de ‘Richtlijn betreffende consumentenrechten‘ (2011/83/EU) bij een koop via internet het onvoorwaardelijke recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koopovereenkomst te ontbinden. Deze Richtlijn sluit het herroepingsrecht echter uit met betrekking tot ‘verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken’.
Recht op teruggave
Op 27 maart 2019 heeft het Europees Hof van Justitie (zaaknummer C-681/17) de vraag beantwoord of goederen (zoals matrassen) die rechtstreeks in contact kunnen komen met het menselijk lichaam, maar die de verkoper opnieuw geschikt kan maken voor commercialisering met behulp van passende (schoonmaak)maatregelen, deel uitmaken van goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming en hygiëne. Het Europees Hof van Justitie bepaalde in deze zaak dat een matras gelijk gesteld kan worden met een kledingstuk. Ook een matras kan gereinigd worden en opnieuw geschikt gemaakt worden voor een nieuwe verkoop. Om deze reden heeft Fransje recht op teruggave van haar aankoopbedrag.
Tip! In voornoemde uitspraak ging het om een matras. Bij andere producten (zoals een voetbrace, voetspalk, enkelondersteuning etc.) is het goed denkbaar dat de rechter op basis van de hierboven genoemde gezichtspunten zal oordelen of een verkoper al dan niet verplicht is om een product terug in ontvangst te nemen, ook al is de verzegeling van het product na de levering verbroken. Om onnodige discussies met de consument te voorkomen, dient dan ook nagedacht te worden in hoeverre een verkocht product (redelijkerwijs) schoongemaakt kan worden zodat deze opnieuw verkocht kan worden.
Met dank aan: Mr. R. van Domselaar, advocaat bij Amice Advocaten B.V., www.amice-advocaten.nl
Eerder schreef Mr. R. van Domselaar al een artikel over het opleggen van een no-show boete, dat artikel lees je hier.